Nytår i Randers

1. januar kl. 12.40: Første træning i Randers!

Troede du, at vi ville slappe af i det nye år? Så kan du godt tro om! På årets første dag trænede Carsten Schwarz og Lars Thomsen i Randers. Vores cheftræner mødte også op, så de kunne få lidt gode råd undervejs.

2019 bliver i det hele taget et spændende år, hvor vi skal bygge videre på udviklingen i 2018. Dertil kommer opstart af nye kurser. Og så skal vi have fundet en løsning med Horsens Jiu-Jitsu Klub. Der bliver altså nok at tage fat på.

Bygge videre på udviklingen?
Vi startede flere nye hold på i 2018. I Randers startede holdet Budokids (for børn i alderen 7, 8 og 9 år) i april. I august startede vi Tachi Ryu Ju-Jitsu (selvforsvar uden kast) op i både Randers og Hedensted. Opstarten af de nye hold er gået rigtig godt, så nu gælder det om at fortsætte den positive tendens.

De nye hold har været medvirkende til en stigning i medlemstallet – især i Randers, som har fordoblet sit medlemstal efter flytningen til egne lokaler! I Hedensted er der generelt kommet mange nye medlemmer i løbet af året. Så mange, at der blev sat medlemsrekord med 53 medlemmer i slutningen af året.

I 2019 skal vi sørge for, at udviklingen foregår på en måde, så vi stadig kan følge med. Det er nemlig yderst vigtigt, at vi fortsat kan yde en kvalificeret undervisning af vores nuværende medlemmer. I Hedensted betyder det, at vi kun optager nye medlemmer på vores tirsdagshold, hvor der trænes selvforsvar uden kast. Vores øvrige hold er fuldt booket, så her venter vi lidt med at tage flere ind. Vi kan endnu ikke sige noget om, hvornår vi igen kan optage flere på vores hold om mandagen og onsdagen.

Nye kurser
I løbet af 2019 vil vi tilbyde nye kurser for vores lidt mere øvede medlemmer. Det vil være kurser i Kobudo (traditionelle japanske våben). Hvert kursus vil vare et par timer og koncentrere sig om ét våben ad gangen. Hvert kursus har et fast program, der afsluttes med et diplom for gennemførelse af fx kursus i Nunchaku. Meget mere info kommer, når vi afholder det første kursus i løbet af foråret.

2019 vil selvfølgelig også byde på de ”traditionelle” kurser, som fx Black Belt Camp, ligesom vi forventer at afholde ”Budokan Camp II” efter sommerferien.

Horsens Jiu-Jitsu Klub – what to do?
I 2018 oplevede Horsensklubben det højeste medlemstal i over 10 år. Desværre kom træningen aldrig i gang efter sommerferien pga. af skimmelsvamp i klublokalerne – og en udlejer, der ikke gad at gøre noget ved det.

Horsens Kommune vil ikke give tilskud til andre lokaler, da de vil have klubben ind i et kommende kampsportscenter ved Forum Horsens. Dette center ønske vi ikke at blive en del af, så det tegner ikke lyst for vores aktiviteter i Horsens. Vi arbejder på en løsning, så klubben kan fortsætte i en eller anden form. Men ét er sikkert: Vi flytter IKKE ind i kampsportscentret. Det har været vores holdning fra start – og intet har ændret sig. Vi har et indgående kendskab til de fleste af de klubber, som skal ind i centret. Nogle klubber vil vi fint kunne samarbejde med, da vi bl.a. i mange år har delt lokaler med Horsens Judo Klub og Horsens Taekwondo Klub. Men der er andre klubber, som vi ikke vil dele hus med. Nogle passer vi ganske enkelt ikke sammen med, mens en enkelt klub har medlemmer, der både stjæler og er ligeglade med husregler. Vi orker kanske enkelt ikke at bruge kræfter på disse typer. Vi ønsker at koncentrere os om vores egne medlemmers udvikling.

Travlt i januar
Som nævnt foregik årets første træning allerede den 1. januar. Den 2. januar holder Horsens og Hedensted et fælles bestyrelsesmøde om strategi og praktiske opgaver i 2019. I uge 2 starter alle hold op igen efter juleferien, og den 10. januar afholdes der generalforsamling i Randers.

I uge 3 og 4 tilbyder vi gratis prøvetimer på alle hold i Randers + på tirsdagsholdet i Hedensted. Uge 4 byder også på årets første graduering, som afholdes i Hedensted den 26. januar.

Glæd dig til et år med masser af aktiviteter – og forhåbentlig yderligere udvikling for vores medlemmer og klubber.